livetenligtpeppis

Alla inlägg under november 2014

Av livetenligtpeppis - 2 november 2014 16:33

Hej!

Detta kommer säkerligen bli ett räät långt inlägg. Tänker blogga om mycket stall och ridlektioner, och det har varit många nu som jag har missat att skriva om, och sen kommer det även vara lite om annat också. 

 

Förra tisdagen red jag Figaro igen. Vi fortsatte med skänkelvikning på böjt spår, och det gick lika bra som veckan innan, om inte lite bättre. Hursomhelst känns det verkligen som att jag har hittat en stabil ridning med honom nu och de flesta knapparna som funnits gömda bakom hans ålder har kommit fram och han ger allt som jag ber honom om. Så STORT hjärta till den gamla hästen!!!! 

 

Förra onsdagen red jag Blixten. Vi busade och lekte lekar. Det var jättekul, fast jag och Blixten vann inget.

Jo en galopptävling! Hahah det tyckte han var jättekul!

 

Fredagen förra veckan började vi kl 12.15 pga utvecklingssamtal. Sen hade vi 3 lektioner och sen fick vi HÖSTLOV!!!! 

Det tackar vi för!

Höstlovet har spenderats mycket i stallet och inte alls särskilt mycket hemma. 

I tisdags hade jag och Nea en tipsrunda i stallet för de som ville komma. Det var jättekul och jag hoppas att de som var där också tyckte det!

På kvällen sen red jag Figaro. Vi skulle rida skänkelvikning med bara en hand. Det gick strålande och det var dessutom en riktigt  nyttig övning. Det visar på att det inte blir bättre av att sitta och vifta och flytta händerna kors och tvärs i en skänkelvikning, utan att det kan gå precis lika bra att göra som man ska göra; hålla händerna stilla.

 

På onsdagen var det dags för ponnycupsträning. Eftersom det var bortamatch som var närmast var det inte så mycket ekipageträning utan mest ridvägarna och hitta bra vändpunkter osv. Så jag red fina Eros istället för min isbjörn Winden. Det gick bra, även om han blev sjukt pigg i galoppen och började dra lite i mig. Men jag tycker att det var riktigt nödvändigt att rida någon annan häst än Winden, för chansen att få tävla en ponny som liknar Windens temprament och hans sätt att röra sig är inte stor. Så det var nyttigt att rida igenom programmet på en helt annan häst!

På kvällen sen red jag Blixten igen, och det gick så jääääääädra bra!! Vi började med skänkelvikning och gick sedan vidare med självständigt arbete i skritt och trav. Märkte att han hade mjukare muskelatur på vänster sida än på högar där han var lite spänd. Men det blev bättre och bättre ju fler gånger undan höger skänkel jag gjorde. 

Och trav- och skrittarbetet efter gick super. Han var mjuk och smidig och gick lugnt i mitt valda tempo. Så man kan verkligen säga att skänkelvikningen gjorde susen!! 

I galoppen sen exploderade han som väntat, men han hade inte gått någon lektion innan så han hade sjukt mycket energi i kroppen som behövde släppas ut! Farstas egna lilla energiknippe. Han är en av mina absoluta favorit ponnysar! <3

 

I torsdags var det dags för Farstas årliga Haloween-övernattning. Det kom jättemånga (vilket var jättekul) och jag och Wilma höll i lärakännalekarna, och sen satt vi även i bomföråden i ridhuset under spökhistorierna och skrämde skiten ur barnen. Det var riktigt kul och jag tror (och hoppas) att alla som var där hade superroligt och mysigt!!

Mamma hämtade mig sen på kvällen så att jag skulle kunna sova lite innan tävlingen på fredagen. 

Ekbacken var en jättetrevlig verksamhet men supersöta ponnysar och hästar! Jag fick rida en supergullig C-ponny som hette Charlie Blue (Charlie). Han var jättefin och vi hittade snabbt varandra. Han hade en sjukt kantig galopp som Ullis kallade Cappuchino-galopp. Vilket var den bästa jämnförlesen du möjligtvis kunde ha gjort! Framridningen kändes sjukt bra och han var jättefin i formen och vände lätt och mjukt. Märkte att man direkt i galoppfattningarna behövde vara med framme med handen och sätet för annars tog han det som en broms. Men även dem satt fint sen, och det kändes sjukt bra! När jag startar sen känns det fortfarande toppen och galoppfattnongarna jag gjorde innan startsingnalen var riktigt vackra. Traven satt som en smäck i båda varven och vägarna var inte att klaga på! Sen kommer den där jädra galoppen och förstör alltihopa. Ponnyn totalvägrar och ökar inte ens travtempot när jag försöker och försöker. Första galoppen kommer på första diagonalen och sen blir det en hyfsad lång galoppsträcka in på andra volten, men sen så dör den också. Blev dock en helt godkänd steglängning HELA diagonalen, så är ändå nöjd. Riktigt varm i hjärtat blev jag när domaren hörde mitt beröm till Charlie när han fattade galopp efter den sjukt misslyckade galoppvolten (kanske borde säga travvolt i detta fallet) och berömde min "Mycket trevliga attityd mot ponnyn", i kommentarerna längst ned på protokollet. Det är alltid kul att höra att man är snäll och trevlig mot djuren. Så det kändes mycket mycket bättre efter det. 

Charlie var verkligen en jättemysig ponny som jag skulle vilja ha på vår ridskola hehe. Sjukt fin var han! 

 

Sen igår red jag istället för Alice. Skulle ha ridit fina Winden, men sen kom inte Tess som skulle rida Miramis, så då fick jag byta till den lilla busponnyn istället. Det gick inte sådär jättebra. Han har blivit mycket hårdare i munnen sen senast jag red honom, och ville vika in nosen och gå den lätta vägen. Men det var vissa stunder som han var riktigt fin. 

Idag har jag haft en chilldag. Kändes som att det behövdes då skolan börjar igen imorgon...

Nu ska jag äta middag med ma famille.

Ha det så bra!!



Bild från i somras då jag red Blixten, och han faktiskt inte exploderade, och var otroligt fin.  

Presentation


Hej hej! Kul att du tog din tid och titta in på min blogg! Mina allra största intressen är hästar och musik, så det är mest det mina inlägg handlar om. Men självklart skriver jag om livet i allmänhet! Hoppas du vill fortsätta läsa min blogg! :)

Fråga mig

17 besvarade frågor

Omröstning

Varför läser DU min blogg?
 ...den är intressant
 ...du skriver bra inlägg
 ...du lägger upp många bilder
 ...du skriver om hästar
 ...jag känner dig och vill vara snäll
 ...du uppdaterar ofta
 ...jag läser inte din blogg

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards